Autr
4 hafta önce
Küresel ve Ulusal Ekonomide Yeni Rotasyonlar: Otomotiv, Deniz Ticareti ve Finansal Düzenlemeler Gündemde

Küresel Otomotiv Pazarında Çinli Devlerin Yükselişi
Küresel otomotiv sektörü, Çinli markaların Avrupa pazarındaki şaşırtıcı yükselişiyle yeniden şekilleniyor. Otomotiv veri sağlayıcısı JATO Dynamics'in 2025 yılının ilk yarısına ait verilerine göre, Çinli otomobil markalarının Avrupa pazar payı %5,1'e ulaşarak önceki yıla kıyasla neredeyse iki katına çıktı. Özellikle agresif fiyatlandırma stratejileriyle öne çıkan bu markalar, aynı dönemde satışlarını %311 oranında artırarak 70 bin 500 adede ulaştı. BYD, JAECOO ve Xpeng gibi oyuncular, haziran ayında Mercedes gibi köklü markaları bile geride bırakarak en çok satan ilk 25 marka arasına girmeyi başardı. Bu hızlı büyüme, Stellantis ve Tesla gibi sektör devlerinin pazar payı kayıplarına yol açarak küresel rekabeti kızıştırdı.
Dünya Deniz Ticaretinde Rekor Değer ve Kapasite Artışı
Ekonomideki canlılık, küresel deniz ticaretinde de kendini gösteriyor. Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) raporuna göre, küresel deniz ticaret filosunun değeri 2024 yılında 1,37 trilyon dolara ulaşarak yeni bir zirve kaydetti. Dünya ticaretinin %80'inden fazlasının deniz yoluyla yapıldığı bu alanda, Liberya, Panama ve Marshall Adaları en büyük bayrak sicil payına sahip ülkeler olarak öne çıkıyor. Küresel konteyner operatörleri arasında MSC ilk sırada yer alırken, konteyner taşımacılığı %7,7'lik kapasite artışıyla en hızlı büyüyen segment oldu. Filo büyüklüğündeki bu artış, dünya ticaretindeki yapısal değişimlere ve artan küresel talebe paralel olarak gerçekleşiyor.
Türkiye'de Piyasalar ve Finansal Düzenlemeler Mercek Altında
Yurt içinde ise finans piyasalarında şeffaflık ve istikrarı artırmaya yönelik önemli adımlar atılıyor. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK), uluslararası mevzuata uyum sağlamak amacıyla Türkiye Finansal Raporlama Standardı'nda (TFRS) kritik değişiklikler yaptı. Resmi Gazete'de yayımlanan bu düzenlemeler, kamuya hesap verme sorumluluğu bulunmayan bağlı ortaklıkların açıklamalarından finansal araçların sınıflandırılmasına, hatta doğaya bağlı elektrik sözleşmelerine ve vergi planlaması etik kurallarına kadar geniş bir alanı kapsıyor. Öte yandan, Borsa İstanbul, BIST 100 ve BIST Katılım 100 endekslerindeki sık hisse değişimi sorununa el attı. Son 4,5 yılda her üç ayda bir %10'a varan hisse değişimi yaşanması üzerine, Borsa yönetimi endeks istikrarını sağlamak ve yatırımcı güvenini artırmak amacıyla kural seti değişikliklerini görüşe açtı.