Autr
1 ay önce
Küresel Ticaret Dengeleri Değişirken Türkiye Mega Projelerle Yükseliyor: Altın İçin Yeni Rekor Tahmini
19 Kasım 2025 tarihinde dünya ekonomisi ve siyasetinde önemli gelişmeler yaşanırken, Türkiye de dev altyapı projeleriyle geleceğe yönelik adımlarını hızlandırdı. Uluslararası sahnede, Hollanda hükümeti, Çin ile yürütülen yapıcı görüşmelerin ardından çip üreticisi Nexperia'ya yönelik devlet müdahalesini askıya aldığını duyurdu. Çin'e yönelik iyi niyet göstergesi olarak nitelendirilen bu karar, şirketin Çinli sahibi Wingtech'e kontrolün iadesini öngörüyor ve otomotiv ile diğer sektörlerde yaşanan çip tedarik sorunlarının hafiflemesine yardımcı olması bekleniyor. Eş zamanlı olarak, Almanya'nın ticaret ortakları sıralamasında dikkat çekici bir değişim yaşandı. Federal İstatistik Ofisi (Destatis) verilerine göre, Ocak-Eylül 2025 döneminde Çin, ABD'yi geride bırakarak Almanya'nın en önemli ticaret ortağı konumuna yükseldi. Almanya ile Çin arasındaki mal ticareti 185.9 milyar euroya ulaşırken, bu durum küresel ekonomik dengelerdeki dönüşümün bir başka göstergesi oldu.
Türkiye'den 5.2 Trilyon Liralık Dev Ulaştırma ve Altyapı Hamlesi
Yurt içinde ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Türkiye'nin geleceğine yön verecek 2026 yılı bütçesini ve 2053 hedeflerini açıkladı. Son 23 yılda ulaştırma alanında 300 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirten Bakan Uraloğlu, 870 ana proje kapsamında toplam 5.2 trilyon lira değerinde 2 bin 171 projenin devam ettiğini ve bu yatırımların yıllık ortalama 1 milyonu aşkın kişiye istihdam etkisi oluşturduğunu vurguladı. Bakanlık vizyonunu "Türkiye Yüzyılı’nda insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaştırma sistemleri ve hızlı iletişim ağlarıyla dünyada öncü olmak" olarak tanımlayan Uraloğlu, özellikle demiryolu yatırımlarına öncelik verileceğini ifade etti. 2026 yılı bütçesinde demiryolu yatırımlarının payı yüzde 53 olarak belirlenirken, karayolunun payı yüzde 39 seviyesinde kaldı. Bu, yük ve yolcu taşımacılığında demiryolunun payını artırma hedefinin bir yansıması olarak öne çıkıyor.
Hızlı Tren Ağları Genişliyor, Dijital Dönüşüm Hız Kazanıyor
Türkiye, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın koordinasyonunda demiryolu ağlarını hızla genişletiyor. Ülke genelinde 2 bin 251 kilometrelik hızlı tren ağı inşa edilirken, 2028'e kadar bu ağın 17 bin 287 kilometreye ulaşması hedefleniyor. Marmaray, Başkentray ve İZBAN gibi şehir içi raylı sistemler milyonlarca yolcu taşırken, hızlı trenle bağlanan il sayısının 11'den 27'ye çıkarılması planlanıyor. Karayollarında bölünmüş yol uzunluğu 30 bin kilometreye yaklaşırken, havayollarında havalimanı sayısı 58'e çıktı ve İstanbul Havalimanı küresel bir merkez olma yolunda ilerliyor. Denizcilikte ise Türk filosu dünya deniz ticaretinde 10. sıraya yükseldi. Haberleşme alanında ise 5G teknolojisine geçiş ve 3.5 milyar dolarlık ihale geliriyle dijital dönüşümün hızlandığı, yerli ve milli uydumuz TÜRKSAT 6A'nın hizmete girmesiyle uzay sanayisinde önemli bir adım atıldığı bildirildi. Ayrıca, Kalkınma Yolu gibi uluslararası öneme sahip projelerle Türkiye'nin jeopolitik konumu güçlendirilirken, afetlere dirençli altyapı ve yeşil dönüşüm hedefleri de ön planda tutuluyor.
Goldman Sachs'tan Altın İçin Rekor Tahmini
Finans piyasalarında ise altın fiyatları gündemdeydi. ABD'li finans devi Goldman Sachs, altının ons fiyatının 2026 yılı sonuna kadar 4.900 dolara yükseleceği öngörüsünde bulundu. Mevcut seviyeye göre yaklaşık yüzde 20'lik bir yükselişe işaret eden bu tahmin, son haftalardaki geri çekilmenin "geçici bir sarsıntı" olduğu ve merkez bankaları ile emeklilik fonları gibi özel yatırımcıların dolar cinsi varlıklardaki payı azaltma motivasyonunun devam ettiği gerekçesine dayandırıldı. Altın, Ekim ayında 4.336 dolar/ons ile rekor kırmış, ancak Fed'den faiz indirimi beklentilerinin azalmasıyla son dönemde 4.098 dolara gerilemişti. Goldman Sachs bu düşüşü bir "ara düzeltme" olarak değerlendirirken, UBS gibi diğer finans kuruluşları da benzer şekilde 2026-2027 döneminde altının 5.000 dolara ulaşabileceğini tahmin ediyor.
Türkiye'den 5.2 Trilyon Liralık Dev Ulaştırma ve Altyapı Hamlesi
Yurt içinde ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, Türkiye'nin geleceğine yön verecek 2026 yılı bütçesini ve 2053 hedeflerini açıkladı. Son 23 yılda ulaştırma alanında 300 milyar dolarlık yatırım yapıldığını belirten Bakan Uraloğlu, 870 ana proje kapsamında toplam 5.2 trilyon lira değerinde 2 bin 171 projenin devam ettiğini ve bu yatırımların yıllık ortalama 1 milyonu aşkın kişiye istihdam etkisi oluşturduğunu vurguladı. Bakanlık vizyonunu "Türkiye Yüzyılı’nda insan ve çevre odaklı, akıllı ve güvenli entegre ulaştırma sistemleri ve hızlı iletişim ağlarıyla dünyada öncü olmak" olarak tanımlayan Uraloğlu, özellikle demiryolu yatırımlarına öncelik verileceğini ifade etti. 2026 yılı bütçesinde demiryolu yatırımlarının payı yüzde 53 olarak belirlenirken, karayolunun payı yüzde 39 seviyesinde kaldı. Bu, yük ve yolcu taşımacılığında demiryolunun payını artırma hedefinin bir yansıması olarak öne çıkıyor.
Hızlı Tren Ağları Genişliyor, Dijital Dönüşüm Hız Kazanıyor
Türkiye, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın koordinasyonunda demiryolu ağlarını hızla genişletiyor. Ülke genelinde 2 bin 251 kilometrelik hızlı tren ağı inşa edilirken, 2028'e kadar bu ağın 17 bin 287 kilometreye ulaşması hedefleniyor. Marmaray, Başkentray ve İZBAN gibi şehir içi raylı sistemler milyonlarca yolcu taşırken, hızlı trenle bağlanan il sayısının 11'den 27'ye çıkarılması planlanıyor. Karayollarında bölünmüş yol uzunluğu 30 bin kilometreye yaklaşırken, havayollarında havalimanı sayısı 58'e çıktı ve İstanbul Havalimanı küresel bir merkez olma yolunda ilerliyor. Denizcilikte ise Türk filosu dünya deniz ticaretinde 10. sıraya yükseldi. Haberleşme alanında ise 5G teknolojisine geçiş ve 3.5 milyar dolarlık ihale geliriyle dijital dönüşümün hızlandığı, yerli ve milli uydumuz TÜRKSAT 6A'nın hizmete girmesiyle uzay sanayisinde önemli bir adım atıldığı bildirildi. Ayrıca, Kalkınma Yolu gibi uluslararası öneme sahip projelerle Türkiye'nin jeopolitik konumu güçlendirilirken, afetlere dirençli altyapı ve yeşil dönüşüm hedefleri de ön planda tutuluyor.
Goldman Sachs'tan Altın İçin Rekor Tahmini
Finans piyasalarında ise altın fiyatları gündemdeydi. ABD'li finans devi Goldman Sachs, altının ons fiyatının 2026 yılı sonuna kadar 4.900 dolara yükseleceği öngörüsünde bulundu. Mevcut seviyeye göre yaklaşık yüzde 20'lik bir yükselişe işaret eden bu tahmin, son haftalardaki geri çekilmenin "geçici bir sarsıntı" olduğu ve merkez bankaları ile emeklilik fonları gibi özel yatırımcıların dolar cinsi varlıklardaki payı azaltma motivasyonunun devam ettiği gerekçesine dayandırıldı. Altın, Ekim ayında 4.336 dolar/ons ile rekor kırmış, ancak Fed'den faiz indirimi beklentilerinin azalmasıyla son dönemde 4.098 dolara gerilemişti. Goldman Sachs bu düşüşü bir "ara düzeltme" olarak değerlendirirken, UBS gibi diğer finans kuruluşları da benzer şekilde 2026-2027 döneminde altının 5.000 dolara ulaşabileceğini tahmin ediyor.
#Piyasalar
#Yatırım
#Teknoloji
#Altın
#Haber
#Ticaret
#Jeopolitik
#Ulaştırma
#Çip
#Regülasyon
#Altyapı
#TürkiyeEkonomisi
#DemiryoluProjesi
#KüreselEkonomi